beyaz esya servisiizmir evden eve nakliyat
 

FENOMEN

Felsefe Dünyası

  • Yazı boyutunu yükselt
  • Varsayılan yazı boyutu
  • Yazı boyutunu düşür
hd film izle film izle demirdöküm demirdöküm servis bosch servis vaillant servis eca servis ariston servis

Karl Jaspers

E-posta Yazdır PDF


"Felsefe adını taşıyan her şeyi felsefenin kendisiyle karıştırmamak gerekir."

Karl Jaspers

  • Karl Jaspers23 Şubat 1883’te Oldenburg’ta bir banka müdürünün oğlu olarak doğdu.
  • Babasının isteği üzerine liseden sonra ilkin Freiburg ve Münih’te hukuk öğrenimi gördü. Bu dönemde akciğer ve kalp hastası olduğu anlaşıldı. Bu onu hayatı boyunca her türlü fiziksel zorlanmadan geri durmaya mecbur bıraktı.
  • 1902-09 arasında Berlin, Göttingen ve Heidelberg’te tıp okudu. 1909’da Nostalji ve Suç başlıklı teziyle doktorasını verdi.
  • 1909-15 arasında Heidelberg’te psikiyatri kliniğinde asistan olarak çalıştı. Sosyolog Max Weber’le dostluğu başladı.
  • 1913’te W. Windelband’ın yanında Genel Psikopatoloji yazısıyla psikoloji doçenti oldu.
  • 1916’da Heidelberg’te psikoloji alanında kadrosuz profesör oldu.
  • 1921’de Heidelberg’e felsefe profesörü olarak atandı. Oradaki öğrencileri arasında Hannah Arendt de vardı.
  • Nazi idaresi esnasında Jaspers, Yahudi eşinden dolayı baskı gördü. 1937’de emekliye sevk edildi. 1943’ten itibaren yayım yasağına uğradı.
  • Jaspers savaş sonrasında Heidelberg Üniversitesi’nin yeniden inşasına önemli katkıda bulundu. 1948’de, Basel’e felsefe kürsüsüne gitti.
  • 1958’de Alman Yayıncılar Birliği Barış Ödülü’nü aldı.
  • 26 Şubat 1969’da Basel’de öldü.

Eserlerinden Seçmeler

  • Wohin treibt die Bundesrepublik? (1966)
  • Der philosophische Glaube angesichts der Offenbarung (1962)
  • Die großen Philosophen (1957)
  • Von der Wahrheit (1947)
  • Vernunft und Existenz (1932)
  • Philosophie I-III (1935)
  • Die geistige Situation der Zeit (1931)
  • Psychologie der Weltanschauungen (1919)  

Etkisi

Karl JaspersJaspers’in varoluş felsefesinde insan, eylem kararları almaya mecbur olduğu anlamsız bir gerçeklik içinde ve güvenilir tutamak noktalarından mahrumdur. Ne en son bir bilgiye, ne de güvenilir inanç doğrularına sahip olduğu bu sürekli güvensizlik durumunda, Jaspers, insana, varoluşunun aldanışsız bir resmini elde etmekte yardımcı olmayı ister. Böylece insan, olanaklarını o ölçüde gerçekleştirebilme cesareti kazanır.

Heidegger’e benzer biçimde Jaspers de insana “asıl varlığına” erişmesinde rehberlik etmeyi dener. Jaspers’te, insanın varlığından (Existenz) ve varlığının (Dasein) sonluğundan emin olması “aşkınlık”a (Transendenz) işaret eder. İnsan şimdi metafizik yapabilir ve “mutlak”a ilişkin sorular sorabilir. 19. yüzyıl yorumbilgisi (hermeneutik) geleneğinde (Dilthey); Yeni-Kantçı okulun kültür felsefesi dalında (Windelband, Rickert); Nietzsche, Heidegger ve daha sonra da Gadamer’de olduğu gibi, Jaspers de, doğa bilimi kavramlarının dışında kalan ve hakkında doğa biliminin fikir yürütemediği sorunları düşünmeye koyulur. Bunlar varoluş felsefesinde her şeyden önce insanın kendi sonluluğu, yaşam tasarılarının boşunalığı, dünya deneyiminin belirsizlikleri ve ölüme ilişkin akılsallaştırılamayan bilgi karşısındaki imkânlarına ve başarısızlıklarına dair sorunlardır.

 

İSLAM FELSEFESİ

DİĞER DÜŞÜNCE SİSTEMLERİ