beyaz esya servisiizmir evden eve nakliyat
 

FENOMEN

Felsefe Dünyası

  • Yazı boyutunu yükselt
  • Varsayılan yazı boyutu
  • Yazı boyutunu düşür
hd film izle film izle demirdöküm demirdöküm servis bosch servis vaillant servis eca servis ariston servis

Walter Benjamin

E-posta Yazdır PDF

"Gelecek felsefenin açılması kendini ne kadar öngörülemez ve
gözü pek haber verirse, ölçütü sistematik birlik ya da hakikat olan kesinlik için o kadar derinlemesine mücadele etmesi gerekir.
"
Walter Benjamin

  • Walter Benjamin15 temmuz 1892’de Yahudi bir sanat eserleri tüccarının ilk oğlu olarak dünyaya geldi.
  • 1912’den itibaren Freiburg, Berlin ve daha sonra Bern üniversitelerinde felsefe, Alman dili ve edebiyatı ve sanat tarihi eğitimi gördü.
  • 1915’te filozof ve Yahudi araştırmacısı Gershom Scholem ile dostluk kurdu.
  • 1918’de Ernst Bloch ile tanıştı.
  • 1919’da Alman Romantiğindeki Sanat Eleştirisi Kavramı adlı edebiyat felsefesi çalışması ile Bern’de doktora derecesini aldı.
  • 1923’ten itibaren Frankfurt/Main üniversitesinde doçentlik tezi üstüne çalıştı. Bu arada Theodor W. Adorno ile tanıştı.
  • 1924’te Bertolt Brecht ile dostluğu başladı.
  • 1925’te doçentlik tezi Alman Trajedisinin Kökeni, hazırlanış tarzının akademik normlar açısından uygun olmadığı gerekçesiyle geri çevrildi.
  • Alman edebiyatı alanında üniversite kariyeri hedefinin başarısızlığa uğramasından sonra haziran 1933’te Nazilerden kaçışına dek denemeci ve çevirmen olarak çalıştı.
  • 1926-27 yıllarında birkaç ayını Moskova’da geçirdi.
  • Hitler’in 1933’te iktidarı ele geçirmesinin ardından Benjamin Almanya’yı terk etti ve Paris’te çok zor şartlar altında yaşamaya başladı.
  • 1934-40 yılları arasında Sosyal Araştırmalar Dergisi’nin yazarları arasındadır.
  • Almanların Paris’i ele geçirmelerinden sonra Benjamin ABD’ye göç etmeye karar verir. Vichy hükümetinin seyahat belgelerini vermemesi üzerine Pireneler üzerinden İspanya’ya kaçmayı denedi. 26 eylül 1940’ta Benjamin ve onunla birlikte kaçanlara sınırı geçme izni verilmedi. Gestapo’nun eline geçme korkusuyla aynı gün intihar etti.

Eserlerinden seçmeler

  • Goethes Wahlverwandtschaften (1925)
  • Einbahnstraße (1928)
  • Ursprung des deutschen Trauerspiels (1928)
  • Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (gekürzt, auf franz.) (1936)
  • Über einige Motive bei Baudelaire (1939)
  • Die Mehrzahl seiner Werke erschienen posthum in deutscher Sprache:
  • Berliner Kindheit um Neunzehnhundert; Städtebilder; Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (erstmals vollständig 1963); Zur Kritik der Gewalt; Versuch über Brecht; Berliner Chronik; Lesezeichen; Denkbilder; Moskauer Tagebuch; Das Passagenwerk u.a.

Etkisi

Modernliğin anlam krizi ortasında Benjamin, çağa uygun aydınlanmış düşünce figürlerine ters yönde düşünceler üretir. Felsefenin bilgi öğretisini eleştirel olarak sınırlandırmış olması karşısında Benjamin onu gelecekteki bir metafiziğin içinde dinsel deneyime doğru yeniden genişletmek ister. En yeni sanat oluşumlarının karşısında, sanat yapıtının soyutlama ile kitle üretimi arasında kurumasına karşı, onun tarihsel olarak güvence altındaki benzersizliğindeki sanat değerini arar (yapıt, “aura”sında bireysel oluşumunun kendi içine kapalılığını korur). Benjamin’in tarih bilinci Marksizmin izlerini taşır ve aynı zamanda Yahudi-mistik geleneğin dinsel dünya görüşünün etkisi altındadır. Bundan dolayı Benjamin’in “tarihsel maddeciliği” kendine has bir biçimde geriye dönüktür; tarihte hüküm süren “zayıf, Mesih’e özgü güç”e karşı hassastır. Marksist tarih felsefesi böylece kurtuluş dinlerine yakınlaşmış olur.

Bu geriye dönüş, büyüsünü kaybetmiş modernliğin krizine Benjamin’in yanıtıdır: Onun kavramlarına, anlamı boşalmış bir şimdiki zamanın yoksullaşmış tanıklarına karşı Benjamin, modernlik öncesi gelenekte onun anlamını güvence altına alan köklerine gider. Dağılan dışsal fenomenleri içsel bir ilişkiye girmeye zorlamanın yolunu ararken ve bu anlamın kuruluşunun kaynağını çağırırken Benjamin geçmişe bakarak kaybolan anlamı yeniden yakalayabilecekmiş gibi görünür.

Oysa ilerlemenin tarihi Benjamin için de bozulmanın tarihidir. Cennetten, yani anlam bağlamından sürekli bir kovulmadır. Benjamin’in sözünü ettiği, geriye dönüp cennete bakan ve ilerlemenin fırtınasında zamanın birliğini elinden kaçıran ünlü “tarih meleği” tarihi ayaklarının dibinde yıkıntılar içinde görür. Benjamin’in sıkıntılı yaşam koşulları altında geçen son on yılında oluşmuş yapıtı, bize büyük ölçüde parçalar halinde kalmıştır. “Pasajlar”da tasarlamış olduğu başyapıtını ise tamamlayamamıştır.

 

İSLAM FELSEFESİ

DİĞER DÜŞÜNCE SİSTEMLERİ