beyaz esya servisiizmir evden eve nakliyat
 

FENOMEN

Felsefe Dünyası

  • Yazı boyutunu yükselt
  • Varsayılan yazı boyutu
  • Yazı boyutunu düşür
hd film izle film izle demirdöküm demirdöküm servis bosch servis vaillant servis eca servis ariston servis
Anasayfa Filozoflar / Kuramcılar Hans Georg Gadamer

Hans Georg Gadamer

E-posta Yazdır PDF


"Felsefî düşünme yalnızca, herkesin bildiğini bir derece daha bilinçli kılmaktan ibarettir.
"
Hans-Georg Gadamer

  • Hans Georg Gadamer11 şubat 1900’de Marburg’da bir eczacılık kimyası profesörünün oğlu olarak dünyaya geldi.
  • 1918’de liseyi bitirdikten sonra Breslau, Marburg, Münih ve Freiburg’da felsefe, Alman dili ve edebiyatı, tarih, sanat tarihi, 1924’ten itibaren de klasik filoloji okudu.
  • 1922’de Marburg’da Paul Natorp’un yanında doktora derecesini aldı.
  • 1929’da Martin Heidegger’in yanında Platon’un Diyalektik Etiği başlıklı çalışmasıyla doçent oldu.
  • 1937’de Marburg’da kadrosuz profesör, 1939’da Leipzig’de, 1947’de Frankfurt/Main’da profesör olur, iki yıl sonra, Heidelberg’e, Nazilerin Karl Jaspers’i atmaları üzerine boşalan kürsüye davet edildi. Burada, 1968’de emekli olana dek ders verdi.
  • 1953’te “Philosophische Rundschau”nun kuruluşunda bulundu.
  • 13 mart 2002’de Heidelberg’de öldü.

 Eserlerinden seçmeler

  • Der Anfang der Philosophie, 1996
  • Über die Verborgenheit der Gesundheit, 1993
  • Das Erbe Europas, 1989
  • Lob der Theorie, 1983
  • Heideggers Wege. Studien zum Spätwerk, 1983
  • Die Idee des Guten zwischen Plato und Aristoteles, 1978
  • Die Aktualität der Schönen. Kunst als Spiel, Symbol und Fest, 1977
  • Poetica, 1977
  • Philosophische Lehrjahre. Eine Rückschau, 1977
  • Vernunft im Zeitalter der Wissenschaft: Aufsätze, 1976
  • Wer bin Ich und wer bist Du? Ein Kommentar zu Paul Celans
  • Atemkristall, Gedichtfolge, 1973
  • Hegels Dialektik, 1971
  • Kleine Schriften, Tübingen, Mohr, 1967ff.
  • Bd. I: Philosophie, Hermeneutik, 1967
  • Bd. II: Interpretationen, 1967
  • Bd. III: Idee und Sprache, Platon, Husserl, Heidegger, 1972
  • Bd. IV: Variationen, 1977
  • Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik, 1960
  • Platos dialektische Ethik. Phänomenologische Interpretationen zum Philebos, 1931
  • Plato und die Dichter, 1934
  • Das Wesen der Lust nach den platonischen Dialogen, Dissertation, 1922

  Hans Georg Gadamer

Etkisi

Gadamer, “felsefi yorumbilgisi” adlı anlama öğretisi ile Friedrich Schleiermacher ve Wilhelm Dilthey’ın yorumbilgisi - tin bilimleri geleneğinde yer alır. Yirminci yüzyılda, özellikle de Gadamer’in hocası olmuş Martin Heidegger’in o çok önemli “varoluş” kavramıyla birlikte felsefe, hakikati arama ödevini yorumbilgisinde ciddiyetle yerine getirmeye devam eder. “Hakikat” derken söz konusu olan, doğa bilimlerinin nesnel olarak “açıklayıcı” yöntem bilgisi anlamında değil, insanın dünya deneyiminin varoluşsal koşulları ile ilgili olan ve insanın “anlayarak” yaklaştığı, empatiyle anlaşılan bir hakikat kavramıdır. Bu hakikat kavramını Gadamer kendinden öncekilere göre daha fazla ölçüde tarihsel olana ve “geleneğe” bağlamıştır. Buna göre “hakikat” mutlak ve zamanı aşan bir şey değil, tarihsel akışın, “etki tarihi”nin bir fenomenidir. Hakikati (yani önemli ölçüde tarihin içerdiği anlamı) “anlamak”, “bir gelenek oluşumunun içine girmek”tir. Gadamer’in yorumbilgisinin en önemli noktalarından biri, anlayanın kendisinin de gelenekle etkileşimde bulunmasıdır. Nesnesiyle burada karşılaşır ve bundan dolayı, tarihsel durumun hakikatine hakkını vermek için kendi “yorumbilgisel durumu”nu çok iyi bilmek zorundadır. Buna karşın Gadamer, söz konusu tarihsel durumlara olan mesafenin nesnel olarak kavramsal biçimde nasıl anlaşılacağının çözümüne ilişkin, somut dayanak noktaları sunmadan, yalnızca ana hatlarıyla bir “bilinç” ortaya koymuştur. Ayrıca gelenek kavramını belirsiz bir genellikte tuttuğundan ve somut, içerik açısından belirli bir kullanıma bağlanmak istemediğinden, kişinin kendi “yorumbilgisel” konumunun belirlenmesine ilişkin bu önemli yordam, yöntem açısından belli belirsiz kalır.

Gadamer “gelenek” kavramını yorumbilgisinin merkezine yerleştirmiştir çünkü bu kavramda tarihsel etkileşimi güvence altına alınmış görür. Tarihsel etkileşim, doğa bilimlerinin yöntem bilgisi karşısında ve onunla eşit düzeyde -tin bilimlerinin düşünce geleneğine bütünüyle uygun olarak- dünyayla ilişki kurmanın alternatif, tinsel tarih yönelimli ve insan varoluşuna yönelik bir yolunu sağlama almalıdır.

 

 

İSLAM FELSEFESİ

DİĞER DÜŞÜNCE SİSTEMLERİ