beyaz esya servisiizmir evden eve nakliyat
 

FENOMEN

Felsefe Dünyası

  • Yazı boyutunu yükselt
  • Varsayılan yazı boyutu
  • Yazı boyutunu düşür
hd film izle film izle demirdöküm demirdöküm servis bosch servis vaillant servis eca servis ariston servis
Anasayfa Filozoflar / Kuramcılar
Batı Filozofları

Ernst Cassirer

E-posta Yazdır PDF

"Sanat ... çok güçlü bir biçimde doğaya bağlıdır, onu mutlak biçimde aşan hiçbir şeye ulaşmamalı ve ulaşmaya çalışmamalıdır."
Ernst Cassirer

  • Ernst Casirer28 temmuz 1874’te Breslau’da (bugün Polonya’da Wroclaw) doğdu.
  • 1892’de Berlin Üniversitesi’nde önce hukuk, daha sonra Alman edebiyatı ve felsefe okumaya başlar, aynı zamanda tarih ve sanat tarihi dersleri aldı.
  • 1894’te Kant üstüne çalışmaya başlar, Marburg’daki Yenikantçılıkla tanışır ve Cohen’in öğrencisi olmak üzere Marburg’a geçti.
  • 1899’da Descartes üstüne yazdığı Matematik ve Doğa Bilimlerinin Bilgisinin Eleştirisi başlıklı tezi ile doktora derecesini aldı.
  • 1906’da Felsefede Bilgi Sorunu ve Yeniçağ Bilimi çalışmasıyla Berlin’de doçent oldu.
  • 1906-1919 arasında Berlin’de kadrosuz doçent olarak çalıştı.
  • 1910’da, yaşamı boyunca üreteceği yapıtlarının bilgikuramsal programını içeren Töz Kavramı ve İşlev Kavramı yayımlandı.
  • 1919-1933 arasında, yeni kurulan Hamburg Üniversitesi’nin Kültür Bilimleri Fakültesi’nde görev alır, 1929-1930 arasında üniversitenin ilk Yahudi rektörü oldu.
  • 1933’te Hitler’in iktidara gelişinin ardından ailesinin karşılaştığı olumsuz uygulamalar nedeniyle Almanya’yı terk edip İngiltere’ye gitti ve Oxford’da All Souls College’da konuk profesör olarak bulundu.
  • 1935-1941 arasında İsveç’te Göteborg Üniversitesi’nde ders verdi.
  • 1941’de ABD’de yaşamaya başladı, 1945 nisanında Columbia Üniversitesi’ndeki bir semineri sırasında kalp krizi geçirerek öldü.
Devamını oku...
 

Hans Blumenberg

E-posta Yazdır PDF


"Tarihte tekerrür yoktur: ‚Rönesanslar’ tarihin çelişkisidir."

Die Legitimität der Neuzeit (1966))

"Dünya düşüncelerle oluştu, görüşlerle değil."
Die Legitimität der Neuzeit (1966))

"Retorikte, hele hele de felsefi retorikte kendi kendini ikna tehlikesi vardır."
Wirklichkeiten in denen wir leben (1981)

  • Hans Blumenberg13 Temmuz 1920’de Lübeck’de bir tüccarın oğlu olarak dünyaya geldi.
  • 1939-47 arasında Frankfurt/Main, Hamburg ve Kiel’de felsefe, Alman dili ve edebiyatı ve klasik filoloji öğrenimi gördü.
  • 1947’de Kiel’de Ortaçağ Skolastiği Ontolojisinin Kökeni Meselesine Katkılar üzerine çalışmasıyla doktorasını yaptı.
  • 1950’de Ontololojik Mesafe. Husserl’in Fenomenolojisindeki Sorunlar Üzerine Bir İnceleme konulu çalışmasıyla profesör oldu.
  • 1958-60 arasında Hamburg Üniversitesi’nde kadrosuz felsefe profesörü olarak çalıştı.
  • 1960-65 arasında Gießen Üniversitesi’nde felsefe ordinaryüsü oldu.
  • 1960’da Mainz’daki Bilimler ve Edebiyat Akademisi üyesi oldu.
  • 1963’de "Yazın ve Yorumbilim" (Poetik und Hermeneutik) adlı araştırma grubunun kurucularından.
  • 1965-70 arasında Bochum’da felsefe profesörü.
  • 1970-85 arasında Münster’de felsefe profesörü.
  • 1974’de Heidelberg Üniversitesi’nin Kuno Fischer Ödülü’nü aldı.
  • 1980’de Darmstadt’daki Alman Dil ve Yazın Akademisi’nin Sigmund Freud Ödülü’nü aldı.
  • 1982’de Gießen Üniversitesi’nden onursal doktor unvanını aldı.
  • 28 Mart 1996’da Altenberge’de öldü.

Eserlerinden Seçmeler

  • Höhlenausgänge, 1989
  • Die Sorge geht über den Fluß, 1987
  • Lebenszeit und Weltzeit, 1986
  • Die Lesbarkeit der Welt, 1981
  • Arbeit am Mythos, 1979
  • Die Genesis der kopernikanischen Welt, 1975
  • Die Legitimität der Neuzeit, 1966
  • Die kopernikanische Wende, 1965
  • Paradigmen zu einer Metaphorologie, 1960
Devamını oku...
 

Jaroslav Pelikan

E-posta Yazdır PDF

Jaroslav Pelikan

Over the past 50 years, Jaroslav Pelikan has made unrivaled contributions to intellectual, cultural and religious history. His major achievements include: his authoritative work on the life and work of Martin Luther, both his own writing on Luther and his painstaking translation of Luther's writings (called "Luther's Works," a series of 22 volumes, which Pelikan edited from 1955 to 1971); his original and monumental five-volume "The Christian Tradition: A History of the Development of Doctrine" (1971-1989); and, his volumes that gather together the proliferation of Christian sects in our time, particularly in the Third World, "Credo: Historical and Theological Introduction to Creeds and Confessions of Faith in the Christian Tradition" (1994).

Pelikan's contributions extend even beyond these rigorous academic works. He has illuminated many aspects of both political and religious life through the visual arts, music, literature, textual interpretations and the role of the university. His popular works include "Jesus Through the Centuries" (1985), "Bach Among the Theologians" (1986), "The Idea of the University" (1992) and "Mary Through the Centuries" (1996). "Jesus Through the Centuries" presents rich reproductions of paintings and icons to examine the differing concepts of believers and unbelievers that, in the words of church historian Mark Noll, "added increasing depth to the portrait of Jesus Christ and his significance." Also illustrative of his role as an intellectual statesman, Pelikan's work on "The Bible and the Constitution" (2004) develops cross-century connections and parallels between scriptural interpretation and American constitutional law.

Devamını oku...
 

Paul Ricoeur

E-posta Yazdır PDF


Paul RicoeurPaul Ricoeur is a philosopher who believes in the duty to explain and to comprehend, to understand questions such as: "What makes us human"? He insists on the centrality of interpretation for humanistic learning. Arguing against both the materialist and the idealist positions, he stresses active creative thought and its roles in memory, narrative, history, law, culture and belief. He rehabilitates the Western humanistic tradition as an interconnected fabric of meaning. In Ricoeur's own words, his insights "have to be painfully won on the field of battle of a reflection carried to its limits."

Ricoeur purposefully questions in order to understand. Drawing upon both English-language analytical philosophy and 19th and 20th century European philosophy, Ricoeur presses for intelligible discourse -- for language that illuminates meaning and furthers explanation and understanding. For example, how is it meaningful to assert simultaneously that "I am a different person than I was 40 years ago" and yet "I am the same person"? "In what ways different and in what ways the same"? "What is the nature of personal identity"?

 Ricoeur often conducts his exploration through the interrogation of the work of others through discussions, seminars or colloquia. He engages an extraordinary range of philosophers, writers, historians and legal theorists. In the case of those who have died, he explicates and interprets and extends their work, always explaining the links between imaginative language, including narrative and symbolic language, and reality as we live it.

Devamını oku...
 

Ernst Bloch

E-posta Yazdır PDF


"Fakat kimse düşündüğü kişi değildir, gösterdiği kişi hiç değildir."

Ernst Bloch

  • Ernst Bloch8 temmuz 1885’te demiryollarında memur bir babanın oğlu olarak Ludwigshafen’da doğdu.
  • 1905-1908 arasında Münih ve Würzburg’ta felsefe, fizik ve Alman dili ve edebiyatı eğitimi aldı.
  • 1908’de Rickert ve Modern Bilgi Kuramı Üstüne Eleştirel İncelemeler başlıklı tezi ile doktora derecesini aldı.
  • 1908-1911 arasında Berlin’de çalıştı. Georg Lukács ile kurduğu dostluk Heidelberg’de Max Weber çevresinde bulunmasına yol açtı.
  • 1917-1919 arasını Alman fetih savaşını protesto ederek İsviçre’de mülteci olarak geçirdi.
  • Yirmili yıllarda Bloch özellikle Berlin’de serbest gazeteci olarak çalıştı ve Bertolt Brecht, Kurt Weill, Otto Klemperer, Walter Benjamin, Siegfried Kracauer, Theodor W. Adorno ile dostluk kurdu.
  • 1933’te tekrar İsviçre’ye iltica etti, daha sonra Viyana’ya, Paris ve Prag’a (burada Yeni Dünya Sahnesi’nin bir üyesi olarak çalışacaktır) geçti ve 1938’de en sonunda ailesi ile birlikte ABD’ye gitti. Bu ülkedeki sürgün hayatı yazarlık açısından son derece verimli geçti.
  • 1949’da Leipzig’deki felsefe kürsüsündeki görevi kabul etti.
  • 1953’ten itibaren Deutsche Zeitschrift für Philosophie’nin yayın kuruluna katıldı.
  • 1955’te Alman Demokratik Cumhuriyeti ulusal ödülünü kazandı ve Alman Bilimler Akademisi’nin sürekli üyesi oldu.
  • 1956’da Macaristan ayaklanmasının Sovyetler Birliği’nce bastırılmasının ardından Bloch’un özgürlük öğretisi Almanya Sosyalist Birlik Partisi’nin çizgisiyle çatışmaya girdi. 1957’de Bloch zorla emekli edildi.
  • 1961’de, Berlin Duvarı’nın inşasından sonra gittiği bir Federal Almanya ziyaretinden geriye dönmedi ve Tübingen’de konuk profesörlük görevi aldı.
  • 1967’de Frankfurt Aziz Paul Kilisesi’nde Alman Yayıncılar Birliği’nin Barış Ödülü’nü aldı.
  • 1972’den itibaren sayısız ödülle onurlandırıldı (örneğin Zagreb, Sorbonne, Tübingen üniversitelerinden fahrî doktoralar).
  • 4 ağustos 1977’de Tübingen’de ölene dek çalışmalarına devam etti.
Devamını oku...
 

Herbert Marcuse

E-posta Yazdır PDF


"Olgular kurama uymuyorsa, vay haline olguların!
"
Herbert Marcuse

  • Herbert Marcuse19 Haziran 1898’de varlıklı bir Yahudi tekstil fabrikatörünün oğlu olarak Berlin’de doğdu.
  • 1916’da savaşın beraberinde getirdiği olaylar neticesinde Marcuse lisede erken olgunluk sınavını verdi ve İmparatorluk hizmetine girdi.
  • 1917-18’de Bağımsız Sosyal Demokrat Parti’ye üye oldu.
  • 1919-23 arasında Berlin ve Freiburg/Breisgau’da edebiyat bilimi ve felsefe öğrenimi gördü. Freiburg’da Der deutsche Künstlerroman (Alman sanatçı-romanı) teziyle doktor oldu.
  • 1923-29 arasında Berlin’de yayımcılık piyasasında çalıştı.
  • 1929’da Edmund Husserl ve Martin Heidegger’in yanında öğrenimini sürdürmek üzere Freiburg’a döndü.
  • 1932’de, Heidegger’in yanında doçentlik denemesi başarısız olduktan sonra, Husserl’in aracılığıyla Sosyal Araştırma Enstitüsü’nün Genf Bürosu’nda araştırmacı oldu.
  • 1934’de ABD’ye göç etti. New York’a taşınmış olan Sosyal Araştırma Enstitüsü’nde de 1942’ye kadar çalıştı.
  • 1942-50 arasında Washington’da, Amerikan savunma istihbarat kurumu Stratejik Hizmetler Bürosu’nda bölüm müdürü olarak çalıştı. Daha sonra Avrupa şubesi müdürü oldu.
  • 1950-52 ararsında New York’ta Columbia Üniversitesi’nin Rusya Enstitüsü’nde sosyoloji okutmanı ve Senior Fellow oldu.
  • 1952-54 arasında Harvard Üniversitesi Rus Araştırmaları Merkezi’nde Senior Fellow oldu.
  • 1954’de Waltham’da Brandeis Üniversitesi’nde siyaset bilimi profesörü oldu.
  • 1964’de San Diego’da California Üniversitesi’nde toplum felsefesi kürsüsüne atandı.
  • 1965’de Berlin Özgür Üniversitesi’nden fahrî profesörlük aldı. 
  • 29 Temmuz 1979’da Almanya ziyareti esnasında Starnberg’te öldü.
Devamını oku...
 

Martin Heidegger

E-posta Yazdır PDF


"Her soru sorma bir aramadır."

Martin Heidegger

  • Martin Heidegger26 eylül 1889’da Baden’da Messkirch’te doğdu.
  • 1909-1916 arasında Freiburg’da felsefe ve teoloji, bu arada ayrıca doğa bilimleri okudu.
  • 1913’te Psikolojizmde Yargı Öğretisi ile doktorasını aldı, 1916’da Heinrich Rickert’in yanında Duns Scotus’ta Kategoriler ve Anlam Öğretisi ile doçent oldu.
  • 1916-1923 arasında Freiburg/Breisgau’da kadrosuz doçent olarak çalıştı.
  • 1923-1928 arasında Marburg Üniversitesi’nde kadrosuz felsefe profesörü olarak ders verdi.
  • 1927’de en önemli eseri Varlık ve Zaman yayımlandı ve onu Karl Jaspers ile birlikte Alman Varoluş felsefesinin başlıca temsilcisi haline getirdi.
  • 1928’de Freiburg’da felsefe profesörü olarak Husserl’den boşalan yere geçti.
  • 1933’te Freiburg Üniversitesi’ne rektör seçildi.
  • 1934’te rektörlük görevini bıraktı.
  • Nasyonal sosyalist harekette yer almasından ötürü (1933-1945 arasında NSDAP üyeliği) Fransız işgal güçleri tarafından 1945’ten 1951’e kadar ders vermesi yasaklandı.
  • 1952’de emekli oldu.
  • 26 mayıs 1976’da Freiburg’da öldü.

Eserlerinden seçmeler

  • Die Frage nach dem Ding (1962)
  • Nietzsche (1961)
  • Identität und Differenz (1957)
  • Der Satz vom Grund (1957)
  • Was heißt Denken (1954)
  • Einführung in die Metaphysik (1953)
  • Der Feldweg (1950)
  • Holzwege (1950)
  • Vom Wesen der Wahrheit (1943)
  • Hölderlin und das Wesen der Dichtung (1936)
  • Was ist Metaphysik? (1929)
  • Kant und das Problem der Metaphysik (1929)
  • Vom Wesen des Grundes (1929)
  • Sein und Zeit (1927)
Devamını oku...
 


Sayfa 5 - 6

İSLAM FELSEFESİ

DİĞER DÜŞÜNCE SİSTEMLERİ