beyaz esya servisiizmir evden eve nakliyat
 

FENOMEN

Felsefe Dünyası

  • Yazı boyutunu yükselt
  • Varsayılan yazı boyutu
  • Yazı boyutunu düşür
hd film izle film izle demirdöküm demirdöküm servis bosch servis vaillant servis eca servis ariston servis
Anasayfa Filozoflar / Kuramcılar
Batı Filozofları

Georg Simmel

E-posta Yazdır PDF


Aracın en saf biçimi paradır...

Georg Simmel: Paranın Felsefesi (1900)

  • Georg Simmel1 Mart 1858’de bir fabrikatörün oğlu olarak Berlin’de doğdu.
  • 1876-81 arasında Berlin Üniversitesi’nde tarih, halk psikolojisi, felsefe ve sanat tarihi okudu.
  • 1881’de Kant’ın Maddenin Özüyle İlgili Çeşitli Görüşlerinin Anlatımı ve Değerlendirilmesi teziyle doktorasını yaptı (bu tez Kant’ın Fiziksel Monadolojisine Göre Maddenin Özü adıyla yayımlandı).
  • 1885’de Berlin Üniversitesi Felsefe Fakültesi’nde doçent oldu.
  • 1885-1900 arasında Berlin’de kadrosuz doçent olarak görev yaptı, 1900’den itibaren Berlin Üniversitesi’nde ücretsiz, kadrosuz profesör olarak ders verdi.
  • 1909’da Ferdinand Tönnies, Werner Sombart ve Max Weber ile "Alman Felsefe Cemiyeti"ni kurdu.
  • 1910’da Logos dergisini kurdu.
  • 1911’de Freiburg Üniversitesi Siyasi İlimler Fakültesi’nden onursal doktor unvanını aldı.
  • 1914-18 arasında Strazburg Üniversitesi’nde ordinaryüs oldu.
  • 26 Eylül 1918’de Strazburg’da karaciğer kanserinden öldü.

Eserlerinden Seçmeler

  • Lebensanschauungen. Vier metaphysische Kapitel, 1918
    Grundfragen der Soziologie. Individuum und Gesellschaft, 1917
  • Philosophische Kultur, 1911
  • Hauptprobleme der Philosophie, 1910
  • Soziologie. Untersuchungen über die Formen der Vergesellschaftung, 1908
  • Die Religion, 1906
    Philosophie des Geldes, 1900
  • Einleitung in die Moralwissenschaft. Eine Kritik der ethischen Grundbegriffe, 1892/93
  • Probleme der Geschichtsphilosophie. Eine erkenntnistheoretische Studie, 1892
  • Über sociale Differenzierung. Sociologische und psychologische Untersuchungen, 1890
Devamını oku...
 

Arthur Schopenhauer

E-posta Yazdır PDF


"Buna karşılık, eğer hakikat, hakikat olmak için kalplerinde bambaşka şeyler taşıyanların iznini isteyecekse, bu hakikatten ümidi kesebilirsiniz."

Arthur Schopenhauer


  • Arthur Schopenhauer22 Şubat 1788’de Danzig’de doğdu.
  • 1804-07 arasında Danzig ve Hamburg’da ticaret öğrenimi gördü.
  • 1806’da babası öldü. Schopenhauer 1807’de, Gotha lisesinde üniversiteye hazırlanmak için, ticaret öğrenimini bıraktı. Ancak, bir hiciv yüzünden okuldan uzaklaştırıldı. Weimar’a taşındı.
  • 1809-11 arasında Göttingen’de doğa bilimi okudu. 1811-13 arasında, Fichte ve Schleiermacher’in derslerini dinleyeceği Berlin’de öğrenim gördü.
  • 1813’de Yeter Neden İlkesinin Dört Kökü Üzerine tezini verdi.
  • 1815’de, Goethe’nin renk kuramıyla tartışmasının meyvesi olan Görme ve Renkler Üzerine yazısını yayımladı.
  • 1820’de, ders vermeye başladığı Berlin Üniversitesi’nde doçent oldu.
  • Berlin ve Rücken Üniversitesi’ne döndükten sonra (1831) ve Frankfurt ile Mannheim’da oturduktan sonra, 1833’de nihayet Frankfurt’a yerleşti.
  • 1839’da İnsan İradesinin Özgürlüğü Üzerine yazısı Norveç Kraliyet Bilim Cemiyeti birincilik ödülünü kazanır.
  • 1840’da, Ahlakın Temelleri Üzerine yazısı Danimarka Kraliyet Bilimler Cemiyeti yarışmasında, beklentisinin aksine, hiçbir ödül kazanamadı.
  • 1851’de Parerga und Paralipomena’yı yayımlar. Bu kitapta Schopenhauer’in felsefesi ortaya çıkmaya başlar.
  • 21 Eylül 1860’da öldü.
Devamını oku...
 

Max Scheler

E-posta Yazdır PDF


"Aşağı yukarı on bin yıllık tarihte insanın tümüyle sorunlu hale geldiği ilk çağ bizim çağımız; bu çağda insan ne olduğunu bilmediği gibi, bunu bilmediğini de biliyor."

Max Scheler: Mensch und Geschichte

  • Max Scheler22 Ağustos 1874’de Münih’de Ortodoks-Yahudi bir anne ile Yahudiliği kabul etmiş Protestan bir babanın oğlu olarak dünyaya geldi.
  • 1894-95 arasında Münih ve Berlin’de Wilhelm Dilthey ve Georg Simmel’in öğrencisi olarak tıp ve felsefe öğrenimi gördü, 1896’da Jena Üniversitesi’nde felsefe okumaya başlayarak Rudolf Eucken ve Otto Liebmann’ın öğrencisi oldu.
  • 1897’de Mantık ve Etik İlkeleri Arasındaki İlişkilerin Saptanmasına Katkılar adlı teziyle Eucken’in yanında doktorasını yaptı.
  • 1899’da Transandantal ve Psikolojik Yöntem adlı çalışmasıyla Jena’da profesörlük unvanına sahip oldu. Scheler Yahudilikten Katolikliğe geçti.
  • 1900-05 arasında Jena Üniversitesi’nde doçent. Husserl ile tanıştı.
  • 1906’da Münih Üniversitesi’nde profesör oldu (Husserl’in tavsiyesiyle), orada Theodor Lipp’in öğrencilerinden oluşan Münih Fenomenoloji Grubu’na katıldı.
  • 1910’da üniversite hocasının onuruyla ilgili bir skandal davası nedeniyle, 1907’den beri doçent olduğu Münih Üniversitesi’ndeki görevine son verildi.
  • 1910’da serbest yazar olarak çalışmaya başladı, uzun konferans gezilerine çıktı.
  • 1913-28 arasında Husserl’in çıkardığı Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung’un (Felsefe ve Fenomenolojik Araştırmalar Yıllığı) yayımcılarından.
  • 1919’da Köln Üniversitesi’nde felsefe ve sosyoloji profesörü. Aynı zamanda da Köln Sosyal Bilimler Araştırma Enstitüsü’nün müdürü.
  • 1921-28 arasında Kölner Vierteljahrshefte für Sozialwissenschaften (Köln Sosyal Bilimler Dergileri) adlı üç aylık derginin yayıncılarından.
  • 1928’de Frankfurt/Main Üniversitesi’nde felsefe ve sosyoloji profesörü.
  • 19 Mayıs 1928’de Frankfurt’ta öldü.

Yapıtlarından seçmeler

  • Zur Phänomenologie und Theorie der Sympathiegefühle und von Liebe und Hass (1913)
  • Der Genius des Krieges und der deutsche Krieg (1913)
  • Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik (1913/16)
  • Vom Ewigen im Menschen (1921)
  • Die Stellung des Menschen im Kosmos (1928)
Devamını oku...
 

Karl Popper

E-posta Yazdır PDF

"Bilgimizle birbirimizden ancak pek az fark ediliriz, ama sınırsız bilgisizliğimiz içinde hepimiz eşitiz."
Karl R. Popper

  • Sir Karl R. Popper28 Temmuz 1902’de, Protestanlığa geçmiş bir Yahudi avukatın oğlu olarak doğdu.
  • 1918’de matematik ve fiziğin yanı sıra felsefe, müzik ve psikoloji de okuyacağı Viyana Üniversitesi’ne misafir öğrenci olarak kaydoldu.
  • 1919’da kısa bir süre için Viyana’daki komünistlere katıldı. Komünist ve (silahsız) sosyalist işçilerin hayatlarını yitirdiği sokak kavgalarına karıştı. Ancak bu anahtar deneyim onun komünist ideolojiden uzaklaşmasında da etkili olacaktır, çünkü (“Bitmeyen Arayış” başlıklı otobiyografisinde de yazdığı üzere) Marx’ın kendisinin de sınıf çatışmasında taktik olarak verdiği şiddet-sarkacından, Marksist olarak kendisini de sorumlu hisseder.
  • 1920’de Popper, Arnold Schönberg’in “Özel Müzik İcrası Birliği”ne üye oldu. Arnold Schönberg’ten çağdaş müziği öğrendi ama sonuçta Schönberg’in Yeni Müziğinden hiçbir zevk alamadı. Bunun yerine, Viyana Konservatuarı’nda kilise müziği öğrenmeye başladı.
  • 1922’de dışarıdan öğrenci olarak olgunluk sınavını verdi. Öğreniminin yanı sıra, bir mobilya ustasına da çıraklık etti ve sertifika aldı.
  • 1924’de halk okullarında ders vermek üzere öğretmenlik formasyon belgesi kazandı. Sınavlardan sonra ilkin bir çocuk sığınma evinde çalıştı.
  • 1925’de Viyana’da, yeni kurulan Pedagoji Enstitüsü’nde çalışmalarını sürdürdü.
  • 1928’de psikolog Karl Bühler’in yanında doktorasını yaptı: Düşünme Psikolojisinde Yöntem Sorunları.
  • 1930-37 arasında Viyana’da ortaokul öğretmenliği (matematik, fizik) yaptı, arada İngiltere’de öğrenci olarak bulundu.
  • 1937’den İkinci Dünya Savaşı’nın sonuna dek Yeni Zelanda’da Christchurch’teki Cantenbury Koleji’nde felsefe okutmanlığı yaptı.
  • 1946’da İngiltere’ye döndü, ilkin London School of Economics and Political Sciences’ta okutman oldu. 1949’dan itibaren London School of Economics and Political Sciences’ta mantık ve bilim öğretisi profesörü oldu ve bunu 1969’da emekli olana dek sürdürdü.
  • Pek çok nişan almıştır. Bunlar arasında Kraliçe tarafından asalet verilmesi (1965) ve Birleşmiş Milletler’in Otto Hahn Barış Madalyası (1993) da bulunur.
  • Popper 17 Eylül 1994’te Londra’da Croydon’da öldü.
Devamını oku...
 

Friedrich Nietzsche

E-posta Yazdır PDF

Filozof dünyanın bütün seslerinin kendi içinde yankılanmasına izin vermeyi dener.
Friedrich Nietzsche


  • Friedrich Nietzsche15 Nisan 1844’de Röcken’de (Leipzig) doğdu.
  • 1849’da babası öldü; Naumburg’a taşındılar.
  • 1858-64 arasında gösterdiği başarı nedeniyle Schulpforta lisesinde parasız yatılı okudu. İlk edebiyat ve müzik denemelerini yaptı.
  • 1864-65 Bonn’da ilkin ilahiyat, sonra klasik filoloji öğrenimi gördü. 1865’de hocası Friedrich Ritschl’in peşinden Leipzig’e gitti.
  • 1867’de Diogenes Laertius üzerine bir çalışmasıyla üniversite ödülü aldı.
  • 1868’de askerliğini yaptı. Richard Wagner’le tanıştı.
  • 1869’da daha öğrenimi bitmeden Basel’de Yunan Dili ve Edebiyatı kürsüsüne atandı. Leipzig’de sınavsız ve mülakatsız doktor oldu.
  • 1870 Ağustos-Ekim arasında Alman-Fransız savaşında sıhhiye eri olarak hizmet etti.
  • 1872’de Müziğin Ruhundan Trajedinin Doğuşu adlı kitabının basılışının ve karşılaştığı yaygın reddin ardından nihai olarak filolojiden felsefeye döndü.
  • 1876’da Wagner’le bozuştu.
  • 1879’da sağlık sorunları sebebiyle profesörlüğü bıraktı.
  • 1879-1888 arasında değişik yerlerde (Venedik, Sils Maria, Rapallo, Cenova) yaşadı ve kendisini yazıları ile sağlığına adadı.
  • 1889’da zihinsel olarak çöktü.
  • 25 Ağustos 1900’de ölünceye dek zihinsel çöküntü içinde ilkin Jena ve Naumburg’ta annesinin, 1897’den itibaren de Weimar’da kız kardeşinin bakımında yaşadı.

Eserlerinden Seçmeler

  • 1889 veröffentlichte Werke aus dem Jahr 1888, die sich bereits vor dem Zusammenbruch Nietzsches im Druck befanden oder druckfertig vorlagen:
    - Götzen-Dämmerung
    - Nietzsche contra Wagner
    - Ecce homo (bereits im Druck, wird zurückgehalten und erscheint erst 1908)
    - Der Antichrist (druckfertiges Manuskript, erscheint 1895)
  • Der Fall Wagner (1888)
  • Zur Genealogie der Moral (1887)
  • Jenseits von Gut und Böse (1886)
  • Also sprach Zarathustra (1883-85)
  • Die fröhliche Wissenschaft (1882-87)
  • Morgenröthe (1881)
  • Menschliches, Allzumenschliches (1878-79)
  • Unzeitgemäße Betrachtungen (1873-76)
  • Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik (1872)
    Devamını oku...
 

Karl Mannheim

E-posta Yazdır PDF


İlerici kişi bugününü geleceğin başlangıcı olarak görürken, muhafazakar kişi bugününü geçmişin son safhası olarak görür.

Altkonservatismus (1927)

Her bilgi sosyolojisinin ve ideoloji araştırmasının en önemli sorunu tüm düşünce ve kavrayışın varlığa bağlı olmasıdır.
Altkonservatismus (1927)

Ütopyanın ortadan kalkması, insanın bizzat nesne olduğu statik bir nesnellik yaratır.
Ideologie und Utopie (1929)

Karl Mannheim


  • Karl Mannheim27 Mart 1893’de Budapeşte’de doğdu.
  • 1911’de Budapeşte’de felsefe ve edebiyat öğrenimine başladı. Ardından Berlin, Paris, Freiburg ve Heidelberg’de okudu.
  • 1917’de Mannheim Georg Lukács ve Béla Balázs önderliğindeki "Pazar Çevresi" (Sonntagskreis) grubuna katıldı.
  • 1918’de Budapeşte’de Alman ve Fransız dili ve edebiyat tarihi dalında devlet sınavını verdi. Bilgi Kuramının Strüktür Analizi adlı çalışmasıyla felsefe doktorasını yaptı.
  • 1918-19 arasında Budapeşte’deki Ticaret Yüksek Okulu’nda profesör.
  • 1919 yazından itibaren Budapeşte Üniversitesi’nde felsefe öğretim görevlisi.
  • 1919-20 Macaristan’da kurulan halk konseyinin dağılmasından sonra Ağustos 1919’da önce Viyana’ya, 1920 ilkbaharında da Almanya’ya iltica etti.
  • 1926’da Heidelberg’de Alfred Weber’in yanında sosyoloji dalında profesörlük unvanını aldı. Profesörlük tezi muhafazakâr düşünce üzerine bir çalışmaydı: Eski Muhafazakârlık: Bilgi Sosyolojisine Bir Katkı.
  • 1926-30 arasında Heidelberg’de kadrosuz doçent.
  • 1930’da Frankfurt/Main’da sosyoloji ve iktisat dalında kadrolu profesör.
  • 1933’de görevine son verildi. Önce Hollanda’ya iltica ederek Leiden, Amsterdam, Groningen ve Utrecht üniversitelerinde konferanslar verdi, daha sonra Londra’ya iltica etti.
  • 1933-45 arasında London School of Economics and Political Science’da öğretim görevlisi.
  • 1941-45 arasında London University Institute of Education’da öğretim görevlisi, 1945-47 arasında aynı enstitüde eğitim profesörü ve enstitü başkanı.
  • 1940’da İngiliz vatandaşlığına geçti.
  • 1942-47 arasında International Library of Sociology and Social Reconstruction adlı kitap dizisinin yaratıcısı ve yayıncısı.
  • 9 Ocak 1947’de Londra’da öldü.
Devamını oku...
 

Georg Lukács

E-posta Yazdır PDF

"...Roman, diğerlerinden farklı olarak, transandantal yurtsuzluğun anlatımıdır."
Georg Lukács: Theorie des Romans

  • Georg Lukács13 Nisan 1885’de Budapeşte’de doğdu (György [von] Lukács).
  • 1902-06 arasında Budapeşte’de hukuk okudu.
  • 1909’da doktorasını tamamladı.
  • 1910-11’da Berlin’de Georg Simmel’in öğrencisi oldu. 1910-1917 arasında Almanya, Fransa ve İtalya’da yaşadı ve aralarında Wilhelm Windelband ile Heinrich Rickert’in de bulunduğu önemli isimlerin derslerini dinledi. Max Weber, Ernst Bloch ve Emil Lask ile tanıştı.
  • 1918’de, bir ay önce Béla Kun tarafından kurulmuş bulunan Macar Komünist Partisi’ne (MKP) girdi. 1919 Martından Ağustosuna kadar Kun’un yönetiminde üretim halk-komiseri ve 5. Kızıl Kol politik komiseri olur.
  • Kun hükümeti düşünce, yeraltına çekildi ve sonra Viyana’ya kaçtı (1919-1929). “Komünizm” dergisini çıkardı. Moskova’da sürgünde olan Kun’la rekabete girdi.
  • 1929’da Lukács “sağa kayma” suçlaması altında özeleştirisini yapar ve parti işlerinden çekilir.
  • 1929-31 arasında Moskova’daki Marx-Engels-Lenin Enstitüsü’nde; 1931-33 arasında Berlin’de; 1933-44 arasında SSCB Bilimler Akademisi Felsefe Enstitüsü’nde bilimsel araştırmacı olarak çalıştı.
  • 1944’de Macaristan’a döndü. Macar Bilimler Akademisi üyesi oldu. Budapeşte Üniversitesi’nde estetik ve kültür felsefesi profesörü oldu.
  • 1949-52 “Lukács Tartışması”: Revizyonizm nedeniyle Lukács’a karşı sert saldırılar oldu.
  • 1956’da, Macaristan’daki Sovyet karşıtı ayaklanmalar sırasında Lukács, Imre Nagy yönetiminde kültür bakanı ve MKP’nin Merkez Komite üyesi oldu. Ayaklanmaların ardından Lukács, akademik görevleri de dahil, makamlarını kaybetti ve Romanya’ya sınır dışı edildi. Nisan 1957’de Budapeşte’ye dönmesine izin verildi.
  • Haziran 1971’de Budapeşte’de öldü.
Devamını oku...
 


Sayfa 3 - 6

İSLAM FELSEFESİ

DİĞER DÜŞÜNCE SİSTEMLERİ